به ترموتبرید خوش آمدید

بوستر پمپ چیست؟ | کاربرد بوستر پمپ

بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ Booster Pumps مجموعه ای از پمپ های آبرسانی است که روی شاسی و با ضوابط ویژه ای به یکدیگر متصل شده اند. امروزه پمپ‌های آب به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی افراد تبدیل شده‌اند؛ مخصوصا زندگی‌های شهری که تراکم زیاد جمعیت را در آن‌ها شاهد هستیم. شاید تا به حال نام بوستر پمپ به گوش‌تان خورده باشد و برایتان سوال شده باشد که تفاوت پمپ با بوستر پمپ چیست؟. بوستر پمپ با خود پمپ فرق دارد و شاید خیلی از افراد این نکته را ندانند. در ادامه، تمام اطلاعاتی را که نیاز دارید درباره بوستر پمپ آبرسانی و اتش نشانی بدانید به شما خواهیم گفت.

بوستر پمپ عموما به مجموعه‌ای از پمپ قوی گفته می‌شود که برای افزایش فشار آب در موازات هم فعالیت می‌کنند. عموما توقع می‌رود که با نصب یک پمپ در ساختمان، مشکل فشار و حجم آب برای تمام ساکنین حل شود. این در حالی است که حتی با وجود یک پمپ قوی، نوسانات آب و اختلال در حجم و فشارش دور از ذهن نیست. اینجاست که پمپ بوستر به کمک می‌آید. مهم‌ترین وظیفه‌ای که پمپ بوستر دارد این است که سطح آب را در مقدار مناسب آن نگه دارد و اجازه ندهد که نوسانات آب بر روی فشار آب تاثیر بگذارد.

درواقع بوستر پمپ، وسیله تقویت پمپ اولیه است. تامین فشار آب و مهم‌تر از آن، ثابت نگه داشتن سطح آب، با مجموعه ای از پمپ های بوستر شده ممکن می‌شود. تابلوی کنترل اصلی‌ترین جزء یک مجموعه بوستر پمپ است که وظیفه‌اش، همان نگه داشتن سطح دبی آب در یک حد ثابت است.

 

انواع بوستر پمپ به لحاظ مکانیزم

به صورت کلی، بوستر پمپ‌های شناخته‌شده در دو نوع تولید می‌شوند، که این دو نوع به لحاظ مکانیزمی که دارند از یکدیگر متفاوت شده‌اند:

  1. بوستر پمپ دور ثابتCONSTANT SPEED

بوستر پمپ دور ثابت یکی از دو نوع پمپ بوستر است. این نوع بوستر پمپ کاری به سطح دبی آب ندارد و فقط در تامین فشار آب نقش دارد. به عبارت بهتر، در این نوع بوستر پمپ، سطح دبی آب باید از پیش تنظیم شده باشد.

  1. بوستر پمپ دور متغیرVARIABLE SPEED ADJUSTABLE

بوستر‌ پمپ‌های دور متغیر به لحاظ مکانیزم در مقابل پمپ بوستر دور ثابت قرار می‌گیرد؛ به این معنا که قابلیت تنظیم سطح دبی برای این بوستر پمپ تعریف شده است و در ادامه، قادر به تقویت فشار آب نیز هستند. 

فروش بوستر پمپ های آبرسانی و اتشنشانی با ارزانترین قیمت در ترموتبرید

فروش بوستر پمپ

انواع بوستر پمپ به لحاظ کارکرد

بوستر پمپ‌های شناخته‌شده‌ای در بازار وجود دارند که مخصوص یک کارکرد به‌خصوص هستند. با استفاده از بوستر پمپ آبرسانی و بوستر پمپ آتشنشانی میتوان تا ۳۰ درصد به طول عمر سیستم آبرسانی ساختمان افزود.این بوستر پمپ‌ها با توجه به یک نیاز مخصوص طراحی شده‌اند و هدف از تولیدشان ساختن یک پمپ قوی برای آن نیاز مخصوص است. موارد زیر شامل این بوستر پمپ‌ها هستند.

۱بوستر پمپ آبرسانی

بوستر پمپ آبرسانی (Water Supply Booster Pump) یک دسته‌بندی کلی از پمپ بوستر است و به زبان ساده، نقش تقویت فشار آب را دارد. به زبان تخصصی‌تر، بوستر پمپ آبرسانی یک وسیله تقویت‌کننده فشار آب با آرایش استاندارد است و سعی می‌کند در آن نقطه‌ای که بیشترین افت فشار و در عین حال، بالاترین مصرف آب صورت می‌گیرد، آبرسانی را انجام دهد. بوستر پمپ آبرسانی در حقیقت برای نگه داشتن فشار لازم طراحی شده است تا تامین یک شبکه مصرف با الگوی مصرف متغیر ممکن شود. به همین دلیل هم است که بوستر پمپ آبرسانی می‌تواند شامل ۱ عدد پمپ یا مجموعه‌ای بوستر پمپ باشد. برای مشخص شدن تعداد پمپ‌ها در بوستر پمپ آبرسانی، تراکم مصرف تعیین‌کننده است.

حالا سوال این است که عملکرد یک بوستر پمپ آبرسانی چگونه است؟ بوستر پمپ آبرسانی با مشاهده کوچک‌ترین مصرف در ساختمان، شروع به فعالیت می‌کند؛ ابتدا پمپ وارد مدار و دور آن نسبت به مصرف مشاهده‌شده بالا می‌رود. اگر ساختمان در پیک مصرف آب باشد، پمپ دوم (رزرو) نیز به عنوان کمکی در بوستر پمپ آبرسانی شروع به کار می‌کند. با کم شدن مصرف، این پمپ به تدریج از مدار خارج می‌شود.

 

معمولا برای کاهش صدماتی که ممکن است هنگام روشن شدن پمپ رخ دهد، برای بوستر پمپ آبرسانی اینورتر نصب می‌کنند. اینورتر invrter کمک می‌کند که الکتروموتورِ electromotor بوستر پمپ آبرسانی بعد از روشن شدن، به تدریج و آرام‌آرام کار کند و به تدریج هم افزایش دور و قدرت داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که اگر از بوستر پمپ آبرسانی استفاده می‌کنید، به فکر نصب اینورتر هم باشید.

۲بوستر پمپ آتشنشانی

یکی از اصلی‌ترین استفاده از بوستر پمپ‌ها، در آتش‌نشانی‌هاست. بوستر پمپ آتشنشانی FIRE BOOSTER PUMP نیز یکی از همین موارد استفاده است و اتفاقا موردی حیاتی محسوب می‌شود. سیستم اطفای حریق معمولا در مراکز مختلف نصب می‌شوند تا برای بروز حریق، آمادگی ایجاد کنند. بوستر پمپ آتشنشانی در اینجا وارد عمل می‌شود و آب مورد نیاز در سیستم‌های اطفا حریق را تامین می‌کند. معمولا بوستر پمپ آتشنشانی دارای چند الکتروپمپ مجاور هم هستند که تابلوی فرمان آن‌ها را کنترل می‌کند.

این نیاز همواره به آب با سطح دبی ثابت، بوستر پمپ آتشنشانی را به یکی از مهم‌ترین وسایل تبدیل می‌کند؛ چرا که بوستر پمپ آتشنشانی با مکانیزمی که برایش طراحی شده است، قادر است فشار آب را در یک دبی مشخص و به صورت یکنواخت نگه دارد. در همین راستا، اگر نوساناتی در تغییر مصرف آب دیده شود، توسط بوستر پمپ آتشنشانی کنترل می‌شود.

معمولا بوستر پمپ آتشنشانی را در ادارات و سازمان‌ها، سالن‌های ورزشی، اماکن تفریحی و… نصب می‌کنند.

بوستر پمپ آتشنشانی برای اطفا حریق کاربرد دارد.

بوستر پمپ اتشنشانی

بوستر پمپ خانگی

در کنار بوستر پمپ آبرسانی و بوستر پمپ آتشنشانی، نوع ساده‌تری از بوسترها وجود دارند که بوستر پمپ خانگی نام گرفته‌اند. بوستر پمپ خانگی عموما در مجتمع‌های مسکونی نصب شده و غالبا هم آن‌ها را در ساختمان‌هایی با تعداد طبقات و خانوارهای زیاد می‌بینیم. درواقع هرچه تعداد طبقات یک ساختمان بیشتر باشد، جابه‌جایی آب و نیاز به تقویت و ثابت نگه داشتن فشار آن هم بیشتر است؛ در نتیجه برای ساختمان‌های با طبقات بیشتر، بوستر پمپ خانگی قوی‌تری در نظر گرفته می‌شود. 

اجزای بوستر پمپ چیست؟

پمپ بوستر اجزای مختلفی دارد که راندمان و ماندگاری دستگاه را تضمین می‌کنند. این اجزا، شامل موارد زیر هستند.

  • الکتروموتور

الکتروموتور‌ها عامل محرک محور و پروانه پمپ هستند. برای طولانی کردن عمر پمپ، باید از الکتروموتور در برابر رطوبت و گردوغبار محافظت کرد.

  • بخش مکش

مکش دستگاه بوستر پمپ، شامل اتصالاتی مثل شیر فلکه، لرزه‌گیرف صافی و فلنج است که به بخش مکش و خروجی مخزن پمپ وصل می‌شود. کیفیت این موارد در جلوگیری از استهلاک زودهنگام بوستر پمپ بسیار موثر است.

  • بخش دهش

این بخش نیز با اتصالات مختلف، به شبکه مصرف پمپ وصل می‌شود. شیر یک‌طرفه، مغزی، تبدیل و مهره ماسوره از این اتصالات هستند. 

  • دیگر اجزا

مابقی اجزا شامل پرشر سوئیچ، تابلوی برق و کنترل، مانومتر، پرشر ترنسمیتر، کوپلینگ، مخزن دیافراگمی و شاسی و است.

اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ

اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ

مزایای استفاده از بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ قادر است سطح دبی و فشار آب لازمه را تامین کند و این مهم‌ترین مزیت و هدف آن است. اما به طور کلی، مزایای دیگری هم برای استفاده از بوستر وجود دارد:

  • بوسترها مصرف انرژی را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهند و افت فشار آب را از بین می‌برند.
  • بوسترها باعث می‌شوند ضربات ناگهانی و شدید به اتصالات و شیرآلات رخ ندهد. این نکته طول عمر پمپ را افزایش می‌دهد.
  • بوسترها فشار آب را در همه ساعات شبانه‌روز تنظیم می‌کنند و اختلالات احتمالی را از بین می‌برند.
  • بوسترها در صورت داشتن چند الکتروپمپ در کنار هم که نوبتی کار می‌کنند، فشار اضافه را از روی پمپ برمی‌دارند.
  • با نصب بوستر، افزایش مصرف آب مساوی با افت فشار نخواهد بود.

 

قیمت بوستر پمپ | خرید بوستر

بوستر پمپ‌ها در انواع و مدل‌های مختلف تولید می‌شوند و معمولا برندهای زیادی در این حوزه در بازار مشغول به کارند. هنگامی که چنین تنوعی را در بازار مشاهده می‌کنیم، باید نیاز خود را از پیش و به نحو احسن بشناسیم. نوع الکتروپمپ بوستر پمپ، ظرفیت و توان آن، برند تولیدکننده و… از جمله عوامل موثر در تعیین قیمت این دستگاه است.

مهم‌ترین قدم در خرید بوستر پمپ، شناخت دقیق نیازتان است. برای این کار نیاز دارید با فردی آشنا به کار مشورت کنید. متخصصین ترموتبرید برای ارائه این مشورت و اطلاع‌رسانی قیمت بوستر پمپ در خدمت خریداران هستند و سعی دارند بهترین محصول مطابق با نیاز را به خریداران ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button