به ترموتبرید خوش آمدید

ضوابط آتشنشانی بوستر پمپ ها در سال ۱۴۰۳

ضوابط بوستر پمپ آتشنشانی در سال ۱۴۰۳

در این مقاله به معرفی و بررسی جدیدترین ضوابط شهرداری و اتشنشانی ناظر بر بوسترپمپ آتشنشانی FIRE BOOSTER PUMP پرداخته ایم. برای دریافت تاییدیه های شهرداری و اتشنشانی و پایان کار مجتمع های ساختمانی نیاز به رعایت قوانین و تبصره های ایمنی است. در این مقاله به تمام قوانین و ضوابط بوستر پمپ اتشنشانی در سال ۱۴۰۳ اشاره کرده ایم. پمپ آب آتشنشانی باید بر اساس دبی موردنیاز سیستم در شرایط حریق(آتش) و فشار مورد نیاز برای آبرسانی به دورترین مصرف‌کننده از نظر هیدرولیکی انتخاب شود. حداقل ظرفیت آبدهی پمپ آب آتشنشانی برای ساختمان های کلاس S1 و S2 ( در ادامه کلاس بندی ساختمان ها را توضیح داده ایم.)باید برابر با دبی موردنیاز اسپرینکلرها و برای ساختمانهای کلاس S3  برابر با جمع دبی سیستم اسپرینکلر با سیستم لوله ایستاده کلاس ۴ در نظر گرفته شود. در ادامه این مطلب از ترموتبرید به بررسی جدیدترین ضوابط و قوانین اتش نشانی میپردازیم.

کلاس بندی ساختمان ها بر اساس متراژ و ارتفاع:

ساختمان کلاس S3: ساختمان های با متراژ بالای ۱۰۰۰۰ مترمربع، ساختمان های مسکونی یا اداری با ارتفاع بالای ۲۳ متر، ساختمان تجاری با ارتفاع بالای ۱۲ متر یا متراز بالای ۴۸۳۰ متر مربع،ساختمان های تجاری یا انبار در گروه پرخطر و تصرفات خاص و یا کم خظر با متراژ بالای ۱۰۰۰ متر.

ساختمان کلاس S2:ساختمان های صنعتی یا انبار در گروه کم خطر  و متراژ کمتر از ۱۰۰۰ متر، ساختمان تجاری با ارتفاع کمتر از ۱۲ متر و متراز کمتر از ۴۸۳۰ مترمربع، ساختمان های مسکونی و اداری با ارتفاع کمتر از ۲۳ متر و متراز بین ۴۸۳۰ تا ۱۰۰۰۰ مترمربع یا ساختمان مسکونی و اداری زیر ۴۸۳۰ متر مربع و ارتفاع بین ۲۳ تا ۳۰ متر.

ساختمان کلاس S1:ساختمان های مسکونی و اداری کمتر از ۲۳ متر و با متراز کمتر از ۴۸۳۰ متر مربع.

در این عکس کلاس بندی ساختمان ها بر اساس معیار اتشنشانی توضیح داده شده است.

حداقل تعداد پمپ های لازم برای سیستم اتش نشانی

در ساخت هر بوستر پمپ آتشنشانی، باید دو پمپ اصلی استفاده شود. هر دو پمپ باید توان تأمین ظرفیت سیستم آتشنشانی را داشته و یکی از پمپ ها به عنوان رزرو استفاده شود. درصورتی که پمپ اصلی از کار بیفتد، پمپ دوم باید به صورت اتوماتیک وارد مدار شود. طبق ضوابط سال ۱۴۰۳هر بوستر پمپ آتشنشانی، علاوه بر دو پمپ اصلی، باید مجهز به یک پمپ جوکی جهت تأمین افت فشارهای جزئی شبکه لوله کشی باشد. فشار پمپ جوکی Jockey pump باید به اندازه پمپ اصلی و رزرو و دبی جوکی پمپ باید کمتر از جریان خروجی از یک اسپرینکلر در سیستم در نظر گرفته شود. در ساختمان هایی که مطابق دستورالعمل ملزم به اجرای سیستم تأمین توان اضطراری )دیزل ژنراتور( هستند، باید توان موردنیاز حداقل یکی از پمپها در انتخاب و طراحی دیزل ژنراتور لحاظ شود.

در کلیه شرایط، بوستر پمپهای آتش نشانی باید هم توسط سیستم برق شهری و هم توسط سیستم برق اضطراری تغذیه شوند. اگر تغذیه بوستر پمپ آتش نشانی از دیزل ژنراتور(موتور برق)است، مسیر تغذیه و تابلوی فرمان پمپها Electrical control panel باید از یکدیگر مستقل باشند و از مسیری امن در برابر آتش عبور داده شود. در این شرایط هر دو تابلوی فرمان بوستر پمپ ها، باید به صورت خودکار هم از سیستم برق اصلی و هم از طریق دیزل ژنراتور(موتور برق) تغذیه شود.

مقررات ساخت و ضوابط بوستر پمپ اتشنشانی ۱۴۰۳:

  • اتاق پمپ یا ژنراتور دیزل(موتور برق) نیازمند نور و گردش هوای مناسب باشد و به سیستم تهویه مناسب مجهز باشد.
  • حجم مخزن سوخت پمپ یا ژنراتور دیزل باید به ازای هر کیلووات توان پمپ، ۱ لیتر در نظر گرفته شده و برای مقدار نهایی محاسبه شده ۱۲ % ضریب اطمینان نیز لحاظ شود.
  • اندازه لوله های مکش و دهش بوستر پمپ باید بر اساس کاتالوگ پمپ ها و مشخصات فنی ذکر شده توسط سازنده روی پلاک پمپ انتخاب شود.
  • سایز کلکلتورهای ورودی پمپ باید یک سایز بیشتر از کلکتور خروجی در نظر گرفته شده و حداقل ۱ اینچ باشد. انشعاب میان مخزن و کلکتور ورودی پمپ باید هم سایز با کلکتور لحاظ شود.
  • محل نصب بوستر پمپهای آتشنشانی و سایر ادوات مربوطه نظیر پانل کنترلی آن و قسمت تغذیه برق، باید در برابر آسیب فیزیکی، آبگرفتگی، آتش، حرارت زیاد، وزش شدید باد، یخ بستگی و سایر شرایط مخرب محیطی، به طور مناسب محافظت شود.
  • تا حد ممکن از نصب بوستر پمپ آتشنشانی در مکانی که احتمال حریق است خودداری کنید. اگر بوستر پمپ در قسمتی از ساختمان که احتمال وقوع آتش سوزی در آن وجود دارد،قرار گرفت، این فضا باید با مصالح مقاوم در برابر حریق به طور کامل پوشانده شود.
  • شاسی بوستر پمپ ها باید قوی و محکم باشد و بتواند وزن و ارتعاشات پمپ ها را تحمل کند. شاسی باید از انتقال ارتعاشات پمپ ها به سازه ساختمان تا حد ممکن جلوگیری کند.
  • بوستر پمپ های آتشنشانی باید دارای برچسب مشخصات فنی و ایمنی و استاندارد باشند. این برچسب باید خوانا باشد و به مرور زمان در برابر خوردگی و رطوبت آسیب نبیند.
  • بوستر پمپ آتشنشانی باید توسط رنگ ها، علائم و یا نشانه های مناسب از سایر پمپهای ساختمانی مجزا شود و به سادگی قابل تشخیص باشد.
  • محدوده فشار مانومتر نصب شده روی کلکتور خروجی را، باید متناسب با فشار نامی پمپ انتخاب کنید.

مقررات نصب و اجرای ضوابط بوستر پمپ اتشنشانی ۱۴۰۳:

  •  روی کلکتور خروجی پمپ ها متعلقات کنترل و پایش مناسب، مانند پرشرسوئیچ، مانومتر فشار، شیر تست، تخلیه و اتصال مخزن دیافراگمی در نظر بگیرید.
  • در محل نصب پمپ آتشنشانی باید شبکه بارنده مجهز داشته باشد.
  •  روی کلکتور خروجی بوستر پمپ، باید یک انشعاب آب شهر با سایز حداقل ۱ اینچ در نظر بگیرید.
  • در کلیه قسمتهایی که شبکه آب آتشنشانی به نحوی با آب مصرفی در ارتباط است، مانند انشعابات آب شهر و اتصال مخزن مشترک به کلکتور ورودی پمپ، باید از شیر یکطرفه دوتایی استفاده کنید.
  • در قسمت دهش پمپ، باید یک شیر یک طرفه و یک شیر قطع کننده جریان نصب شود.
  • مخزن ذخیره آب بوستر پمپ آتش نشانی میتواند از نوع فلزی یا پلی اتیلنی چندلایه و یا منبع بتنی مدفون در زمین باشد و محل قرارگیری آن باید با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه مشخص شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button