به ترموتبرید خوش آمدید

داکت اسپلیت چیست؟ | معایب و مزایا

داکت اسپلیت چیست؟ | معایب و مزایا استفاده از داکت اسپیلت

داکت اسپلیت رایج‌ترین نوع سیستم تهویه مطبوع در جهان است که آن را به اسپلیت‌های خانگی Duct Split نیز می‌شناسند. نصب داکت اسپیلت‌ها یا اسپلیت‌های کانالی بدین صورت است که آن‌ها را داخل کانال‌هایی قرار می‌دهند که از پیش در سقف کاذب ایجاد شده است. اسپیلت نیز با استفاده از هواساز و مکش هوای داخل، قادر است گرمایش و سرمایش را در اماکن مسکونی، اداری و تجاری فراهم کند.

برای سرمایش، عملکرد داکت اسپیلت کاملا شبیه کولرهای گازی اسپیلت است؛ بدین معنا که برای این کار گاز مبرد با استفاده از سیکل تبرید از کندانسور، شیر انبساط، کمپرسور و اواپراتور رد می‌شود. با تغییر فاز هوایی که از روی کویل رد شده است، اواپراتور سرد می‌شود و نهایتا، به تولید سرمایش می‌انجامد. منبع تغذیه در داکت اسپیلیتDuct Split ، برق است. برای گرمایش، داکت اسپیلت همچون فن کویل، از کویل و آبی که در آن جریان دارد استفاده می‌کند. این آب جریان‌یافته در کویل توسط اسپیلت گرم می‌شود و گرمایش تولید می‌کند. تامین آب گرم توسط پکیج یا موتورخانه انجام می‌شود و منبع تغذیه برای گرمایش در اینجا، گاز است. به طور کلی داکت اسپیلت ها در دو نوع اینورتردار و بدون اینورتر در ایران تولید میشوند که در ادامه به شرح مفصل این دو نوع اسپلیت کانالی پرداخته ایم. 

– خرید داکت اسپیلت با ارزانترین قیمت

بررسی کزایا و معایب داکت اسپلیت در وبسایت ترموتبرید

بررسی مزایا و معایب داکت اسپلیت در وبسایت ترموتبرید

انواع داکت اسپیلت

این دستگاه مانند اسپیلت دیواری، دارای دو بخش است: یک واحد داخلی (هواساز) و دیگری، یک یونیت خارجی (کندانسور). این دو بخش به واسطه لوله‌های مسی به هم متصل می‌شوند. داکت اسپیلت‌ها انواع مختلفی دارند و بسته به نیاز مصرف‌کننده، از هم متفاوت می‌شوند. درواقع داکت اسپیلت‌ها بر اساس اینکه کمپرسورشان چه نوع نیروی محرکه‌ای دارد، به دو نوع تقسیم می‌شوند:

  1. داکت اسپیلت اینورتردارInverter split duct
  2. داکت اسپیلت بدون اینورترSplit duct without inverter

داکت اسپیلت اینورتردار مستقیما به واسطه فناوری دور متغیر از داکت اسپیلت بدون اینورتر متفاوت شده است. تفاوت اصلی داکت اسپیلت اینورتردار با نوع دوم، در سرعت متغیر این دو است. در داکت اسپیلت‌های معمولی، عموما از کمپرسورهایی استفاده می‌کنند که اصطلاحا زیر بار قرار می‌گیرند. به عبارت بهتر، این نوع سیستم معمولی، برق نسبتا زیادی مصرف می‌کند. در این نوع سیستم، هنگامی که کمپرسور روشن می‌شود، حدودا ۱۶ آمپر توسط کمپرسور استفاده می‌شود. در داکت اسپیلت بدون اینورتر، دور چرخش موتور ثابت است.

داکت اسپیلت اینورتردار نوعی اسپیلت نسل جدید و بهینه‌شده است. در داکت اسپیلت اینورتردار، کمپرسور مبتنی بر یک دور چرخش موتور متغیر کار می‌کند. در این سیستم‌، وقتی دستگاه را روشن کنید، کمپرسور به تدریج از جریان کم شروع به فعالیت می‌کند و اگر نیاز بیشتری برای تامین دما توسط کمپرسور شناسایی شود، در آن صورت است که برق بیشتری مصرف خواهد کرد. این نکته مهم باعث شده است که داکت اسپیلت اینورتردار با نصف برق مصرفی داکت اسپلیت بدون اینورتر به فعالیت خود بپردازند.

داکت اسپیلت اینورتردار به خاطر طول عمر مفید بیشتر، فعالیت سریع‌تر، صدای کمتر حین فعالیت و مصرف برق پایین‌تر، طرفداران بیشتری دارند.

در سرعت متغیر این دو دستگاه است. معمولاً کولرهای معمولی سرعت ثابت دارند. اما در مقابل صدای کمتر، طول عمر مفید بیشتر، فرآیند سرد و گرم سازی سریع‌تر و هزینه مقرون به‌صرفه‌تر، ازجمله محاسن داکت اسپیلت‌های اینورتر است.

 

مزایا و معایب اسپیلت های کانالی و اسپلیت های نسل جدید

سیستم‌های تهویه انواع مختلفی دارند که داکت اسپیلت یکی از آن‌هاست. بر اساس تحقیقات انجام شده در سازمان HVAC سوییس طبق معیارهای ASHRAE در سال ۲۰۱۷ داکت اسپلیت ها ارزانترین و مقرون به صرفه ترین سیستم های تهویه دوستدار محیط زیست محسوب میشوند. این سیستم نسبت به دیگر سیستم‌ها، مزایا و معایبی دارد که فرد هنگام خرید، باید با دقت بالا آن‌ها را در نظر داشته باشد. این مزا و معایب را در ادامه مرور می‌کنیم.

 

مزایا داکت اسپلیت

داکت اسپیلت‌ سیستمی با مزایای مختلف و جالب توجه است. این سیستم‌ها قادر هستند که بازده دستگاه را با استفاده از هوای برگشتی تا حد خوبی افزایش دهند. سوخت کمتر، برق کمتر (نسبت به کولر گازی و تا ۵۰ درصد کمتر) و سرمایش و گرمایش بهینه‌تر از جمله مهم‌ترین مزایای آن‌هاست. در ادامه به شکل جزیی‌تری به مزایای داکت اسپیلت می‌پردازیم:

  •       مجهز به فیلتر هوای قابل شست‌وشو جهت حذف آلودگی
  •       قابل نصب در فضاهای مختلف به لحاظ سایز
  •       شکل‌دهنده گردش هوای بهتر در فضا
  •       نگهداری و تعمیر راحت و عدم نیاز دائم به متخصص و تکنسین
  •       قیمت مناسب با توجه به نیاز
  •       استفاده از کویل برای گرمایش، و در نتیجه کاهش ۲۰ الی ۳۰ درصدی مصرف گاز در فصول سرد
  •       قابلیت استفاده در ساختمان‌های در حال بازسازی
  •       اشغال فضای کم و سازگاری بالای سیستم با طراحی و معماری داخلی
  •       راندمان گرمایشی بالا
  •       تنوع بالای انواع تولیدی
  •       استقلال واحدها به لحاظ مصرف انرژی
  •       نیاز بسیار کم به لوله‌کشی مسی
  •       نیاز بسیار کم به لوله‌کشی آب گرم
  •       دارای قابلیت تامین اکسیژن کافی برای واحدهای مسکونی و آپارتمانی
  •       دارای قابلیت طراحی سیستم مناسب با مناطق مختلف گرمسیر و سردسیر

قابل توجه است که در صورت خرید داکت اسپلیت اینورتردار، این مزایا، مخصوصا مزایای حول مصرف کمتر انرژی و بهینگی، افزایش خواهند یافت.

معایب داکت اسپلیت

با وجود همه این مزایا، این سیستم‌ها معایب معدودی هم دارند که بهتر است مصرف‌کننده پیش از خرید از آن‌ها آگاه باشد. این معایب شامل موارد زیر هستند:

  •  بزرگ‌ترین مورد در میان معایب این سیستم‌ها، عدم جداسازی فضا در تعیین دماست؛ یعنی با روشن شدن دستگاه، تمام فضاهای خانه هم‌دما می‌شوند و امکان تنظیم دمای هر قسمت به صورت مجزا وجود ندارد. این امر به دلیل قرار گرفتن ترموستات در بزرگ‌ترین فضاست که تعیین می‌کند مابقی فضاها چه دمایی داشته باشند.
  •   براي نصب اين سيستم،‌ نیاز است که مصرف‌کننده تغییراتی در سازه مدنظرش دهد و کانال‌کشی کند. این ممکن است گزینه در دسترسی برای همه نباشد.
  •   این سیستم‌های تهویه مطبوع نسبت به چیلرها و مینی چیلرها مصرف برق بیشتری دارند. البته اسپیلت‌های دیواری به شکل چشمگیری برق کمتری مصرف می‌کنند.
  •     هنگام فعالیت دستگاه، صدای زیادی از آن تولید می‌شود که ممکن باعث مزاحمت و اوقات‌تلخی شود. البته در داکت اسپیلت اینورتردار این مسئله تا حد خوبی کنترل شده است. همچنین، خیزش باید در این سیستم‌ها کم است.
  •    این سیستم‌های تهویه هوا، جزو موارد نسبتا گران‌تر محسوب مي‌شوند.
  •    این سیستم برای فضاهای بسیار بزرگ مناسب نیست.

 

داکت اسپیلت‌ها به صورت کلی دستگاه‌هایی کاربردی هستند که در فصول سرد و گرم می‌توانند در تامین سرمایش و گرمایش به شکل خوبی موثر واقع شوند. برای انتخاب اسپلیت باید به متراژ فضای خود توجه ویژه داشته باشید و همچنین برای اطمینان، از یک متخصص آشنا به این سیستم مشورت بگیرید. می‌توانید برای این امرروی متخصصان ترموتبرید حساب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button