به ترموتبرید خوش آمدید

بررسی علت یکسره شدن پمپ آب و راهنمای برطرف کردن آن

علت یکسره شدن پمپ آب

آبی که در دسترس ما است ممکن است فشار مناسبی برای بالا رفتن از لوله‌های ساختمان را نداشته باشد ( به خصوص در طبقات بالا)، برای حل این مشکل از پمپ آب استفاده می‌کنیم. گاهی اوقات ممکن است بنابر دلایل و اختلالات مختلف، پمپ به صورت یکسره کار کند. برای پاسخ به علت یکسره کار کردن پمپ چیست، در ابتدا باید بدانیم که چه عواملی باعث کار کرد پمپ می‌شوند. یکسره شدن پمپ آب سبب داغ شدن پمپ و آسیب های جبران ناپذیر به سیستم آبرسانی میشود.

پمپ چگونه روشن و خاموش می‌شود؟

پمپ آب فشار لازم برای حرکت آب داخل لوله‌ها را تامین می‌کند. زیرا هنگامی که شیر آب باز می‌شود داخل لوله، افت فشار رخ می‌دهد، بنابراین برای جبران این افت فشار، دستگاه شروع به کار می‌کند. هنگامی هم که شیر آب بسته می‌شود، به صورت طبیعی این افت فشار کاهش پیدا می‌کند و پس از چند ثانیه پمپ خاموش می‌شود.

چه عاملی باعث یکسره شدن پمپ می‌شوند؟

عواملی وجود دارند که باعث یکسره کار کردن پمپ می‌شود. مانند نصب غیر اصولی دستگاه، حال اگر فرض بر این باشد که دستگاه صحیح و اصولی نصب شده باشد، عوامل دیگر دخیل در این مسئله عبارتند از:

  • خراب بودن شیر یک طرفه
  • سوراخ بودن تیوب منبع انبساط
  • خراب بودن یا تنظیم نبودن کلید اتوماتیک پمپ یا ست کنترل
  • نشتی داخل شیر آب و لوله کشی ساختمان ( چون باعث کم شدن فشار لوله و در نتیجه روشن شدن دستگاه می‌شود)
  • هوا گرفتن دستگاه

در صورت در معرض دید نبودن دستگاه، چطور متوجه شویم پمپ در حال یکسره کار کردن است؟

یکی از عواملی که می‌شود بر  آن استناد کرد، بالا رفتن هزینه قبض برق است. از دیگر موارد مانند بالا بودن دمای شیر آب سرد است که می‌تواند دلیل آن، این باشد که پمپ به صورت یکسره در حال کار کردن است.

چرا گاهی اوقات پمپ درست کار می‌کند، گاهی یکسره کار می‌کند؟

مشکل یکسره شدن پمپ آب ممکن است از فشار آب ورودی به منزل نشات بگیرد که راه حل آن، انتخاب یک منبع ذخیره مناسب است.

در شرایط دیگری امکان دارد مشکل از توان دستگاهی باشد که برای ساختمان انتخاب کرده‌اید باشد، در این صورت می‌توانید از یک کارشناس مشاوره بگیرید.

اختلال در سیستم الکتریکی مانند خراب بودن یا تنظیمات نادرست کلید اتوماتیک یا ست کنترل از دیگر عوامل این مسئله است.

نحوه عیب یابی در زمان یکسره کار کردن پمپ:

  • شیر بای پس: از بسته بودن شیر بای پس دستگاه اطمینان حاصل کنید. چون اگر این فلکه باز باشد، آب داخل پمپ و داخل منبع در حال چرخش است و مانند این است که یک شیر آب دائم باز باشد و فشار بالا نمی‌آید تا سوییچ دستگاه، عملکرد را متوقف کند.
  • فلکه خروجی: در قسمت خروجی دستگاه، یک شیر آب وجود دارد، آن را ببندید، اگر پمپ از کار افتاد و فشار بالا آمد، به طور قطع در لوله کشی ساختمان ترکیدگی یا نشتی وجود دارد.
  • صافی داخل دستگاه: بعد از خاموش کردن دستگاه و تخلیه شدن آب داخل آن در قسمت ورودی پمپ، یک توری یا صافی وجود دارد آن را باز کرده و تمیز کنید. گرفتگی صافی باعث می‌شود آب کمتری وارد دستگاه شود و در نتیجه دستگاه نمی‌تواند فشار را تامین کند و فشار به حد نصاب نمی‌رسد و همچنان پمپ در تلاش است که فشار را بالا ببرد لذا کلید، دستگاه را خاموش نمی‌کند.
  • پروانه دستگاه: گاهی اوقات امکان دارد پروانه‌ پمپ آسیب دیده باشد. جنس پروانه‌های دستگاه‌ها متفاوت است مانند باکالیت، برنج، استیل که معمولا پروانه‌های باکالیت در مواقعی که دستگاه، خشک کار کند حالت خود را از دست می‌دهد و پره‌های آن زاویه پیدا می‌کنند و فشار لازمه را برای هدایت آب تولید نمی‌کند. در این صورت با کمک یک فرد متخصص پروانه‌ را درست کنید.
  • سیم پیچی یا استاتور: امکان دارد سیم پیچی پمپ شما ضعیف و مستعمل شده باشد و دستگاه توان لازمه برای بالا بردن فشار ( تا جایی که سوئیچ دستگاه را متوقف کند) ندارد.

جمع بندی یکسره شدن پمپ آب

عوامل و فاکتورهای مختلفی برای به اختلال افتادن سیستم پمپ وجود دارد، که یکی از این اختلالات، یکسره کار کردن دستگاه و قطع نشدن کارکرد آن است. برای رفع این مشکل، ابتدا بهتر است کل سیستم را به دقت بررسی کرد و اگر نیاز به تعمیرات خاصی دارد، با یک متخصص تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button