به ترموتبرید خوش آمدید

انواع رادیاتور و تفاوت رادیاتورها با یکدیگر

معرفی انواع رادیاتور های مدرن و جدید در سال ۱۴۰۳

رادیاتور یکی از ایمن ترین ، تمیزترین و مقرون به صرفه ترین روش ها برای گرمایش محیط است. در گذشته برای گرمایش محیط داخلی در ایران از بخاری های گاز سوز استفاده میشد . بخاری های گاز سوز خطر مسمومیت  با گاز مونوکسید کربن و حادثه های آتش سوزی را افزایش میدهند. بهترین جایگزین برای جلوگیری از خطرات بخاری گازی استفاده از پکیج و رادیاتور است. خوشبختانه امروزه در ایران برند های بسیاری اقدام به تولید رادیاتور های فولادی پنلی ، رادیاتور های آلومینیومی و رادیاتور های حوله خشک کن  کرده اند. انتخاب در بین این همه برند و مدل با مواد اولیه سازنده  مختلف کار دشواری است. ترموتبرید در این مقاله به طور کلی رادیاتور و انواع رادیاتور و تفاوت رادیاتورها با یکدیگر بررسی کرده است.

رادیاتور چیست؟

پنل های انتقال گرما یا رادیاتور محصولی برای انتقال گرمای تولید شده توسط پکیج به محیط است. رادیاتورها اغلب به شکل مستطیل اند و با پیچ یا پایه بر روی دیوار یا زمین متصل میشوند. امروزه طراحی های مختلفی مانند رادیاتور شیشه ای و یا رادیاتور قرنیزی نیز تولید و روانه بازار شده است. متریال مرسوم برای ساخت رادیاتور الیاژ فلز الومینیوم و الیاژ فلز فولاد است. فلز ها رسانش گرمایشی بالایی دارند که این موضوع از اتلاف گرما جلوگیری میکند. رادیاتورها ۱/۳ گرمای خود را از طریق تابش و ۲/۳ آن را از طریق جابجایی به هوای اتاق انتقال میدهند. خطرات مربوط به آتش سوزی و مسمومیت با گاز مونوکسید کربن با استفاده از رادیاتور به صفر میرسد. درادامه این مطلب  انواع رادیاتور و تفاوت رادیاتورها با یکدیگر را از نظر انواع و کاربرد آن ها بررسی خواهیم کرد.

انواع رادیاتور

شناخت انواع رادیاتور و تفاوت رادیاتورها با یکدیگر، در انتخاب محصول به شما کمک خواهد کرد. با داشتن اطلاعات اولیه درباره انواع رادیاتور و کاربرد انواع مختلف آن میتوانید یک خرید آگاهانه از ترموتبرید انجام دهید. برای کسب اطلاعات تخصصی تر درباره انواع رادیاتور با کارشناسان فروش ترموتبرید تماس بگیرید. در ادامه انواع رادیاتور را از نظر شکل ظاهری به طور کلی بررسی خواهیم کرد.

رادیاتور پنلی یا فولادی

رادیاتور پنلی یکی از پرفروش ترین و پرکاربرد ترین انواع رادیاتور در ایران است. جنس فلز رادیاتور پنلی فولاد است. فولاد با رنگ اپوکسی پوشانده  میشود . رنگ اپوکسی از زنگ زدگی بیرونی رادیاتور جلوگیری میکند. ابعاد عرضی رادیاتور های پنلی بین ۵۰تا ۲۰۰سانتی متر است که باید متناسب با متراژ انتخاب شود. برای ساخت رادیاتور پنلی از ورق های فولادی به ضخامت ۱.۲۵ میلی متر استفاده میکنند. مزیت رادیاتور پنلی نسبت به رادیاتور های دیگر سطح تابش بیشتر و تابش دمای یکنواخت تری دارند.

رادیاتور آلومینیومی یا پره ای

به طور کلی نحوه کارکرد رادیاتور پره ای نیز مانند رادیاتور فولادی است . تفاوت این دونوع رادیاتور، جنس فلز بکار رفته در ساختشان است. در ساخت رادیاتور پره ای ازشمش  آلیاژ آلومینیوم A413 استفاده میکنند. استفاده از آلومینیوم به سبب سبک تر بودن و رسانش گرمای بالا، رادیاتور پره ای را محبوب تر کرده است. آلومینیوم در برابر زنگ زدگی و ترک خوردگی بسیار مقاوم است و راندمان حرارتی بالاتری دارد. همچنین آلومینیوم بکار رفته در تولید رادیتور پره ای قابلیت بازیافت نیز دارند و با خرید این محصول از آسیب به طبیعت جلوگیری میکنید. رادیاتورهای آلومینیومی در اندازه های ۳پره، ۵پره و ۱۰ پره تولید میشوند. البته ابعاد رادیاتور پره ای قابل تغییر است، برای مثال میتوان با اتصال دو رادیاتور ۱۰ پره یک رادیاتور ۲۰ پره ساخت.

رادیاتور حوله خشک کن

رادیاتورهای حوله خشک کن کاربرد و ظاهر متفاوتی نسبت به رادیاتورهای پنل و پره ای دارند. از رادیاتور های حوله خشک کن در استخر، سرویس بهداشتی، حمام و به طور کلی مکان هایی که رطوبت بالاست و نیاز به خشک کردن البسه وجود دارد استفاده میکنند. کارکرد رادیاتور های حوله خشک کن مانند سایر رادیاتور ها گردش آب گرم و انتقال حرارت است. حوله خشک کن برای سهولت پهن کردن البسه از چند لوله متصل به یکدیگر ساخته شده است. رنگ حوله خشک کن ها بسیار متنوع است و به رنگ های طلایی،سیاه،نقره ای و سفید تولید میشوند. در خرید رادیاتور حوله خشک کن زیبایی، ظرفیت گرمایشی،جنس و امکان قرارگیری همزمان چند لباس فاکتور های مهمی هستند.

رادیاتور برقی

رادیاتورهای برقی همانگونه که از نامشان پیداست با برق کار میکنند. مخزن این رادیاتورها را باید با آب و به صورت دستی پر کنید. توان حرارتی رادیاتورهای برقی بین ۱۰۰۰،۱۵۰۰و ۲۰۰۰متفاوت است. تعداد پره های این محصول نیز از ۵ تا ۱۵ پره متفاوت است. این محصول برای مکان هایی که دسترسی به گاز شهری ندارند و یا به سبب کوچک بودن ابعاد مناسب برای استفاده از پکیج نیستند انتخاب خوبی است.

رادیاتور قرنیزی

نحوه کارکرد رادیاتورهای قرنیزی مانند رادیاتورهای پره ای و آلومینیومی است. رادیاتورهای قرنیزی با گردش آب که توسط پکیج داغ شده است حرارت را به محیط منتقل میکنند. این نوع رادیاتور به شکل قرنیز طراحی شده و جلوه بسیار زیباتری نسبت به سایر رادیاتورها به خانه میبخشد. معمولا این نوع رادیاتور را از مس یا الومینیوم میسازند. یکی از مزایای رادیاتور قرنیزی نزدیکی به سطح زمین و گسترده بودن ان در سرتاسر خانه است . یکی از معایب ان نیز نزدیک بودن به دیواره های خارجی و اتلاف دما به خارج خانه است.

رادیاتور شیشه ای

شیوه کاری رادیاتورهای شیشه ای مانند رادیاتورهای پنلی و پره ای است. اما جنس ان ها فلزی نیست و از شیشه نشکن ساخته شده اند. رادیاتورهای شیشه ای مدرن تر از مدل های دیگر هستند و با طرح های مختلفی تولید میشوند. بیشتر بار انتقال دما در رادیاتورهای شیشه ای با تابش اتفاق می افتد. رادیاتورهای شیشه ای ارزانتر از رادیاتورهای پنلی و پره ای اند و امکان چاپ طرح دلخواه دارند. بیشترین کاربرد رادیاتور شیشه ای به جهت زیبا بودن و برای تکمیل دکوراسیون است. با استفاده از این محصول یک تابلوی زیبا دارید که گرمای مورد نیاز محیط را نیز تامین میکند.

انتخاب بهترین رادیاتور

در بالاتر انواع رادیاتورهای موجود در ایران را بررسی کردیم. برای انتخاب رادیاتور متناسب با متراژ و کابرد نیاز به اطلاعات پایه ای در این زمینه دارید. برای کسب اطلاعات کامل درباره انتخاب رادیاتور مناسب میتوانید با پشتیبانان ترموتبرید تماس بگیرید. فروشگاه  ترموتبرید بیش از چهار دهه تجربه در زمینه اجرا و تجهیز پروژه های ساختمانی دارد. کارشناسان فروش ترموتبرید به پشتوانه این چهاردهه تجربه مفید در انتخاب رادیاتور شما را راهنمایی خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button