به ترموتبرید خوش آمدید

آموزش گام به گام هواگیری رادیاتور

هواگیری رادیاتور

اگر به مشکلاتی مانند سرد بودن رادیاتور یا صدای زیاد رادیاتور برخوردید، اولین کاری که باید بکنید چک کردن پکیج است. اگر نمایشگر پکیج اروری نمایش نمیداد وپکیج روشن بود، باید به وجود هوا در رادیاتور شک کنید. هواگیری رادیاتور باید به صورت دوره ای در شروع فصل سرما انجام شود. گردش هوای اضافه درون رادیاتور باعث تولید صدای بیش از اندازه میشود. اگر هواگیری رادیاتور انجام نشود و داخل رادیاتور هوا وجود داشته باشد، اب گرم به درستی از داخل ان عبور نمیکند. وجود هوا در رادیاتور از گردش صحیح اب گرم داخل لوله ها جلوگیری میکند. در واقع خارج کردن هوای داخل رادیاتور به عملکرد گرمایشی صحیح دستگاه کمک میکند. در ادامه این مقاله از ترموتبرید به بررسی دلایل اهمیت هواگیری رادیاتور وآموزش گام به گام خارج کردن گام به گام هوای رادیاتور خواهیم پرداخت.

رادیاتور پره ای بوتان مدل il Primo
رادیاتور پره ای بوتان مدل il Primo

دلایل اهمیت خارج کردن هوای رادیاتور

اولین دلیل اهمیت هواگیری کردن رادیاتور درست کارنکردن سیستم گرمایشی است. در صورتی که هوای داخل پنل رادیاتور به درستی خارج نشده باشد، قسمتی از ان سرد و قسمتی دیگر گرم خواهد بود. هواگیری نادرست رادیاتور در سیستم گردش مایعات پکیج نیز اختلال ایجاد میکند و امکان دارد به پکیج آسیب برساند. سر و صدای ناهنجار رادیاتور نیز اغلب اوقات ناشی از هواگیری نادرست یا خارج نکردن هوای رادیاتور است. خارج کردن به موقع هوای رادیاتور از آسیب های آینده و هزینه های چند برابر جلوگیری خواهد کرد. در ادامه این مقاله از ترمو تبرید خواهیم گفت که چه زمانی رادیاتورها نیاز به هواگیری دارد.

چه مواقعی باید رادیاتور را هواگیری کنیم؟

الزامی است که هر سال با شروع فصل زمستان اقدام به هواگیری رادیاتورها کنید. اما گاهی اوقات با توجه به عملکرد نامناسب رادیاتور و سیستم گرمایشی خارج کردن هوای داخل رادیاتور ها خالی از لطف نیست. اگر رادیاتورها به درستی گرم نمیشوند و قسمتی از ان ها سرد است، بهتر است تا برای هواگیری رادیاتور اقدام کنید. در صورتی که رادیاتور صداهای ناهنجاری تولید کرد نیز باید به وجود هوا در رادیاتور ها شک کنید.

هوا گیری گام به گام رادیاتور

حالا که متوجه شدید پنل رادیاتور شما نیاز به هواگیری دارد باید طبق آموزش گام به گام ترموتبرید اقدام به خارج کردن هوای داخل رادیاتور کنید. ابتدا بررسی کنید که پیچ هواگیری رادیاتور روی آن باشد. پیچ مانند کلید در محل خروج اب رادیاتور قفل میشود.  پس از چفت شدن و چرخاندن ان مسیر خروج هوا و آب باز میشود. اغلب موارد پیچ هواگیری رادیاتور از ابتدا روی محصول قرار دارد. در صورتی که پیچ هواگیری روی پکیج نبود میتوانید آن را از فروشگاه تجهیزات تهیه کنید.

گام اول هواگیری گام به گام رادیاتور

در مرحله اول هواگیری شوفاژ، باید پیچ را بچرخانید. هوا به آرامی از شیر خارج می‌شود، در این مرحله حتما یک دستمال کلفت یا یک ظرف برای جلوگیری از زمین ریختن اب رادیاتور در زیر پیچ قرار دهید. در غیر این صورت امکان دارد آب خروجی بر روی زمین بریزد و فرش و لوازم منزل را خیس کند. میزان اب خارج شده از رادیاتور به عوامل مختلفی بستگی دارد. امکان دارد اب خارج شده از رادیاتور کثیف ویا حاوی زنگ آهن باشد. کثیف بودن اب خروجی از رادیاتور عادی است. زیرا آب مدتی درون رادیاتور راکد مانده و با فلز واکنش داده است.

گام دوم هواگیری گام به گام رادیاتور

 بعد از مدتی قطرات آب به همراه هوا خارج می‌شوند. این یعنی آب موجود در لوله‌ها، جایگزین هوا شده است. در این مرحله همچنان به هواگیری ادامه دهید. تا زمانی که آب به همراه هوا باشد، شیررا باز نگه دارید. بعد از اینکه  آب با حجم و فشاربالا از شیرشوفاژ خارج شد، عملیات هواگیری شوفاژها را به پایان رسانده اید. حالا میتوانید پیچ هواگیری را ببندید. دقت کنید که حتما پیچ را محکم ببندید تا اب رادیاتورازشیر رادیاتور نچکد.

گام سوم و اخر هواگیری رادیاتور

در گام اخر هواگیری باید مراحل بالا را برای تمام رادیاتور های ساختمان تکرار کنید. اگر مشکل سرد بودن رادیاتور ها و یا صدای ان ها باخارج کردن هوا رفع نشد، باید مشکل را از پکیج بررسی کنید. در مقاله ارور های پکیج به طور کامل به شرح انواع ارورها و دلیل درست کار نکردن پکیج پرداخته ایم.

آموزش گام به گام هواگیری رادیاتور در ترموتبرید

نحوه هواگیری شوفاژهای قدیمی

هواگیری شوفاژهای قدیمی نیز همانند رادیاتور های امروزی انجام میشود. امکان دارد هواگیری شوفاز های قدیمی زمان بیشتری بگیرد، زیرا اغلب اب گرم آن ها توسط موتورخانه تامین میشود. دقت کنید که باید سیستم گرمایشی را خاموش کنید و منتظر بمانید تا خنک شود. بعد از باز کردن پیچ متوجه خروج هوای سرد از رادیاتور خواهید شد.

سوالات متداول درباره هواگیری رادیاتور

در این قسمت به طور خلاصه به سوالات متدوال درباره هواگیری رادیاتور و روش انجام آن خواهیم پرداخت.

هر چندوقت یکبار هوای داخل پنل رادیاتور را خارج کنیم؟

بهتر است به طور دوره ای هوای رادیاتور هارا هواگیری کنید. در شروع فصل سرما و با روشن کردن سیستم گرمایشی بهتر است تمامی رادیاتورها و حوله خشک کن را برای عملکرد بهتر هواگیری کنید. در صورت سرد بودن قسمتی از رادیاتور ها ، پکیج را بررسی کنید و اگر مشکلی نداشت به سراغ هواگیری پنل رادیاتور بروید.

چگونه بفهمیم هواگیری به درستی انجام شده ؟

اگر پس از هواگیری مشکل سرد بودن قسمتی از رادیاتور حل شد و دیگر صدای اضافی نداشت یعنی هواگیری به درستی انجام شده است. دقت کنید که هنگام هواگیری تا زمان بیرون امدن اب از رادیاتور ها صبر کنید تا هوا به طور کامل خارج شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button