به ترموتبرید خوش آمدید

تاسیسات ضروری موتورخانه

حداقل تاسیسات ضروری برای ایجاد موتورخانه (شوفاژخانه)

تجهیزات و تاسیسات حداقلی برای ساخت موتورخانه با توجه به منطقه و کاربری موتورخانه میتواند کمی متفاوت باشد. در ابتدای شروع ساخت مجموعه‌های ساختمانی براوردهای کلی از مبلغ پروژه انجام میگیرد تا درصد سوددهی محاسبه گردد، از این رو محاسبه حداقل مبلغ مورد نیاز برای تاسیس موتورخانه بسیار حیاتی است. موتورخانه قلب گرمای هر مکان است و در صورت ساخت غیراصولی یا استفاده از محصولات بی کیفیت در ساخت آن امکان پیش امدن حادثه‌های غیر مترقبه وجود دارد. برای ساخت موتورخانه در ابتدا به یک فضای عایق بندی شده از نظر صدا و دما، اما دارای گردش هوا نیازمندید. تجهیزاتی مانند شیرهای آتشنشانی و اطفا حریق، برق و گاز یا گازوییل، شیر آب و بستر یا فوندانسیون مناسب کف موتورخانه از موارد ضروری و اولیه تاسیس موتورخانه است. در این مطلب به بررسی تاسیسات ضروری موتورخانه؛ دیگ چدنی یا دیگ فولادی، مشعل، منبع آب و پمپ‌های آب میپردازیم.

دستگاه‌های نظارتی بر ایمنی موتورخانه

یکی از نهادهای ناظر بر ایمنی و کیفیت موتورخانه‌های سرتاسر ایران سازمان استاندارد ملی است. طبق مصوبه اولین شورای استاندارد ایران در سال ۱۴۰۲، با توجه به الزامی بودن رعایت حد مجاز انتشار آلاینده ها در موتورخانه ها( بر اساس ماده ۱۷ قانون هوای پاک)، تمامی ساختمان‌های دولتی، موظف به ثبت موتورخانه خود در سامانه‌ بازرسی سازمان ملی استاندارد و دریافت تاییدیه استاندارد شدند. بازرس‌های موتورخانه علاوه بر داشتن صلاحیت ملزم به پیاده سازی استاندارد ملی ایران آی ای سی ۱۷۰۲۰ سال ۱۳۹۲ نیز هستند. شخص ناظر بر موتورخانه باید حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشد:

  • دارای ۳ سال سابقه کار مرتبط و مدرک دوره آموزشی تکنسین‌های موتورخانه
  • دارای مدرک کارشناسی مهندسی در یکی از رشته های مکانیک‌، برق، هوافضا، مواد، تاسیسات و حداقل ۶ ماه سابقه کار بازرسی موتورخانه

معرفی تاسیسات ضروری موتورخانه

در موتورخانه فرایند احتراق سوخت و گرم شدن آب اتفاق میافتد. این فرایند باید تحت شرایط ایمنی انجام شود تا منجر به حوادث و مخاطرات نگردد. با بکارگیری تاسیسات ضروری موتورخانه مطابق اصول میتوان یک محیط ایمن برای احتراق سوخت و گرم شدن آب فراهم کرد. به طور کلی برای ساخت یک موتورخانه بیسیک به مشعل، منبع آب، دیگ چدنی یا دیگ آبگرم و پمپ آب نیاز دارید. در ادامه به طور مختصر به شرح هر یک میپردازیم:

مشعل موتورخانه:

مشعل (Burner) وظیفه تامین شعله از سوخت در شرایط ایمن را ایفا میکند. مشعل‌ها با توان ۵۰۰۰۰ کیلوکالری تا ۷۰۰۰۰۰۰کیلوکالری و به صورت گازسوز، دوگانه سوز و گازوییل سوز تولید میشوند.  رله مشعل هنگام کاهش سوخت یا کاهش فشار اکسیژن شعله را خاموش میکند و اینگونه از اتلاف سوخت جلوگیری میشود. در واقع هر چه میزان گردش هوا و کنترل نسبت سوخت به هوا بیشتر باشد، ظرفیت گرمایشی تولید شده در مشعل نیز افزایش میابد. در مشعل های یک مرحله ای که دارای کمترین ظرفیت گرمایشی نیز هستند سوخت با فشار به سمت شعله پمپاژ میشود. اما در مشعل‌های دو مرحله ای سوخت اضافی از طریق یک نازل مجددا به فرایند احتراق باز میگردد و نسبت سوخت به هوا کنترل میشود.

مشعل سه گانه سوز گرم ایران
خرید مشعل سه گانه سوز گرم ایران با ارزان ترین قیمت در ترموتبرید

دیگ چدنی یا دیگ آبگرم فولادی

دیگ (Boiler) برای ایجاد سطح انتقال دما بین شعله مشعل و آب بکار گرفته میشود. جنس بدنه دیگ‌های چدنی از چدن آتشخوار و جنس بدنه دیگ‌های فولادی از الیاژ فولاد است که مقاومت بالایی در برابر رطوبت و اتش دارند. دیگ های چدنی از آببندی و کنار هم قرار گرفتن پره های چدنی ساخته شده اند. در داخل پره های چدنی آب جریان دارد و شعله مشعل در حفره میانی پره های آب را گرم میکند. دیگ‌های فولادی یا دیگ های آبگرم به صورت یکپارچه و با ورق فولادی مقاوم ساخته میشوند. هات واتر بویلرها در دو نوع واترتیوب و فایرتیوب ساخته میشوند. در طراحی دیگ‌های فایرتیوب و واترتیوب محل آتش و آب مخالف است؛یعنی در داخل لوله‌های دیگ فایرتیوب گازهای حاصل از احتراق جریان دارد و در داخل لوله‌های دیگ واترتیوب آب جریان دارد. بهتر است بجای خرید یک دیگ تامین کننده صددرصد ظرفیت، از دو دیگ تامین کننده ۷۵ درصد ظرفیت مورد نیاز استفاده کنید. با استفاده از چند دیگ به جای یک دیگ با ظرفیت بالا در صورت بروز مشکل دیگ سالم وارد عمل میشود.

دیگ آبرم 92000 کیلوکالری از محصولات ترموتبرید است.
دیگ آبگرم فولادی ۹۲۰۰۰ کیلوکالری بر ساعت ترموتبرید

پمپ آب

پمپ های آب (Water Pump) با تبدیل انرژی الکتریکی (برق)به نیروی مکانیکی و جنبشی، یکی از تاسیسات ضروری موتورخانه محسوب میشوند. نحوه عملکرد پمپ ها با یکدیگر تا حدودی متفاوت است اما به طور کلی میتوان گفت پمپ با دریافت انرژی الکتریکی از الکتروپمپ و تبدیل ان به انرژی مکانیکی توسط پره ها یا پروانه، انرژی را به سیال منتقل میکند. از نظر نحوه عملکرد پمپ ها به دو دسته جا به جایی مثبت و گریز از مرکز تقسیم میشوند. در وبسایت ترموتبرید انواع پمپ‌های لیو، لورا، گراندفوس، آزادالبرز، گراندفوس، ابارا و دیزل ساز با ارزانترین قیمت موجود است.

پمپ آب پنتاکس یکی از بهترین پمپ‌های ترموتبرید است.
پمپ آب پنتاکس

منبع آب موتورخانه

از منبع دوجداره جهت تامین آب برای گرمایش ساختمان و آب مصرفی ساختمان و واحدها استفاده میشود. به طور کلی در موتورخانه از منبع ذخیره آب، منبع ذخیره گازوییل، منبع کویلی و منبع دوجداره، منبع دوجداره باز یا بسته استفاده میکنند. منبع آب از سرد شدن ساختمان هنگامی فشار آب کم است یا آب شهری قطع است جلوگیری میکند. به عنوان منبع إخیره آب از دو نوع گالوانیزه و پلیمری استفاده میشود که، مخازن پلیمری مقرون به صرفه‌تر هستند. اما اگر مخزن در مکان بدون سقف یا در معرض نور خورشید قرار میگیرد بهتر است از منابع گالوانیزه استفاده شود تا از رشد باکتری و جلبک پیشگیری شود. در مخزن‌های پلیمری اتلاف دما بسیار کمتر از مخازن گالوانیزه است، و تنوع مخزن‌های پلیمری بیشتر از مخازن گالوانیزه است.

تجهیزات تکمیلی موتورخانه

برای تاسیس موتورخانه با بازدهی و ایمنی بالا نیاز به تجهیزات تکمیلی مانند ترمومتر و مانومتر و تجهیزات آتش نشانی نیز دارید. برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه انتخاب تجهیزات موتورخانه و استعلام قیمت تاسیسات با کارشناسان فروش ترموتبرید تماس بگیرید. در فروشگاه ترموتبرید تمامی تاسیسات ضروری موتورخانه با ارزانترین قیمت و کیفیت بالا موجود است.

منبع:https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_room

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button